Die opnames in Weert werden geproduceerd door het team achter Toontje Lager, de bekende nederpopband die toen net gestopt was. Toetsenist Bert Hermelink en manager Rob de Jong hadden ons zien spelen in Wageningen, bij radio-opnames van de NOS. Zo was het balletje gaan rollen. Met Bert zou ik vanaf 1990 nog ruim acht jaar lang samenwerken (Combo Jan van Leiden, Bert & Dictus).
Rob de Jong belde me kort na de opnames op om te zeggen dat hij vooral de B-kant van de single zo goed vond (De Mijne Nie – zie hieronder), die we helemaal zelf hadden mogen inrichten. Hij zag daar veel toekomst in, zo’n mengeling van folk, pop en in het dialect gezongen teksten. Zo was hij op dat moment ook bezig met een groep uit de buurt van America, in Noord-Limburg. Ik weet nog dat hij toen niet zo gauw op de naam van dat bandje kon komen, Rowwen Hèze.
Een tijdje later hadden zij hun eerste hit, Bestel Mar. Dat stond bij ons al jaren op de speellijst als Dan Bel Mar en kwam net als bij Jack Poels c.s. van Anselma, Los Lobos. De rest heet dan geschiedenis.
Van Dikke & Zo werd gevormd door Agnes Kimmel, Jos Marcelissen, mijn broer Wim en ik. Ons derde optreden was bij Anne van Egmond in KRO-studio in Hilversum. Een paar maanden later wonnen we in Neerpelt de Dommeltrofee in een liedjesfestival van Omroep Brabant en de BRT. In het najaar van 1986 speelden we in het roemruchte Noorderligt in Tilburg, tijdens de voorrondes van de Grote Prijs van Nederland. We strandden in de halve finale, in Het Paard in Den Haag. Jaarlijks hadden we zo’n 25 optredens door heel Nederland en vooral veel, veel plezier.
Brabants Nieuwsblad, 1984: Een openbaring, een verrassing … op verfrissende wijze … samenzang veelal perfect en het enthousiasme waarmee ze muziek maakten, bracht een laaiend enthousiasme voor in de zaal.
Janviool, 1985: Presentatie ronduit áf … arrangementen knap in elkaar; mooie gitaarduetten en een goeie opbouw. Een veelbelovende groep.
Juryrapport Grote Prijs van Nederland, 1986: Sympathiek en moedig … in zijn soort behoort deze Brabantse folkband tot de betere … deel van de jury beschouwde VDZ als onterecht in de halve finale gekomen met deze muziek. De relatie met popmuziek is ver te zoeken.
De Stem, 1987: Met een simplisme van Jonathan Richman & The Modern Lovers … teksten zijn consequent maatschappijkritisch, cynisch en getuigen van een prettig gestoorde kijk op het leven … verbaal geweld … muzikale veelzijdigheid.